Winterbeurt voor je motor. Wat moet je doen als je je motor in de winter niet gebruikt?

Peter Nederstigt|08 November 2018


winterbeurt voor je motor

We kennen allemaal de verhalen van motorrijders die in het vroege voorjaar hun motor uit de stalling halen en tot de ontdekking komen dat er van alles mankeert aan de motorfiets. Roestvorming, lege banden, dode accu, vastzittende rem- en koppelingshendels…

Allemaal zaken die te voorkomen zijn als je je motor aan het begin van de winter een goede winterbeurt had gegeven.

Je motor klaarmaken voor de winter

Als de laatste mooie dagen van het jaar zijn geweest, zetten de meeste motorrijders hun motor in de stalling. Dan is het verstandig je motor zorgvuldig voor te bereiden voor zijn 'winterslaap'. Dan weet je namelijk zeker dat je in het voorjaar zo weer kunt opstappen!

Checklist winterbeurt voor de motor

Maak je motor droog en vet

Wellicht heb je in de late herfst nog een rit in de regen gemaakt, misschien zelfs nadat er zout is gestrooid. Vocht zorgt voor roestvorming en pekelresten kunnen de hele winter op je lak, chroom, lagers en ketting invreten. Gebruik een hogedrukreiniger om je motor, voordat je hem definitief op stalling zet, grondig af te spuiten. Droog je motor met katoenen doeken goed af en gebruik siliconenspray, harde was en chroompoets om je motor te beschermen tijdens de winterslaap.

Voorkom roestvorming in je tank

Motoren met een metalen tank lopen het risico dat – als deze langere tijd stilstaan – zich roest vormt in de tank. De oplossing is simpel. Vul je tank tot de rand toe vol voor je je motor wegzet. Kies er eventueel voor om een middel als Fuel Stabilizer aan je brandstof toe te voegen. Dit middel voorkomt aanslag en afzetting in de benzinetank en –leidingen of verharsing van je carburateurs en zorgt voor een probleemloze start na de stalling. Om zo’n middel zijn werk goed te laten doen, moet je na toevoeging korte rit zodat het middel in alle leidingen en je carburateur komt te zitten.

Hou je banden op spanning

Als je motor langere tijd op dezelfde plek staat is het risico dat er een vlakke plek (flat spot) ontstaat. Zet je motor altijd op de middenbok zodat je achterwiel vrij van de grond is. Als je geen middenbok hebt overweeg dan de aanschaf van een paddockstandaard. Kun je je motor echt niet met de banden los van de grond stallen, verhoog dan de bandenspanning met 0,5 bar en verrijd je motor regelmatig tijdens de stalilngsperiode. Vergeet vooral niet om bij de eerste rit in het voorjaar je bandenspanning te controleren en de banden op spanning te brengen.

Vervang de motor olie

Vuilresten in de motorolie zakken langzaam onder in je blok. Bovendien zit er in oude motorolie verbrandingsresten die er bij langere stilstand van je motor voor zorgen dat de olie minder goed smeert. Ververs daarom aan het begin van de winter je motorolie en het oliefilter. Blijft je motor langer dan 6 maanden ongebruikt stilstaan? Overweeg dan om speciale conserveringsolie te gebruiken.

Reinig en smeer je ketting

Gebruik kettingreiniger om je motorketting zorgvuldig schoon te maken. Spuit daarna je ketting in met kettingspray en spuit deze vooral aan de kant waar je ketting het tandwiel raakt. Denk eraan dat je na het inspuiten van je ketting nooit direct wegrijdt. De spray moet minimaal een kwartiertje intrekken om goed aan je ketting te blijven ‘plakken’.

Vertroetel het frame en de body van je motor

Eventuele roestvorming op je frame kun je verwijderen met een schuurpapiertje. Daarna zorgvuldig gronden, een laklaag aanbrengen met een lakstift en eventueel afwerken met bijpassende blanke lak. Alle roestvrije, ongelakte metaaldelen kun je inspuiten met siliconenspray. Let op dat je je schijfremmen beslist niet inspuit! Vorkpoten en de demperstangen van de schokdemper(s) kun je dun invetten. Alle gelakte en chroomdelen die niet warm worden kun je in een harde was zetten. Uitlaat en andere delen die warm worden kun je het beste behandelen met een fijne olie zoals WD40.

Behandel de elektra van je motor

Licht en startschakelaars en het contactslot op je stuur zijn gevoelig voor vocht. Spuit deze schakelaars in met contactspray. Zo voorkom je roestvorming en vochtophoping.

Kabels voorbereiden voor de winter

Alle gas-, koppelings-, rem- en choke-kabels van je motor moet je aan het begin van de winter goed inspuiten. Gebruik een waxspray voor alle rubberen en kunststof onderdelen van de motor. Benzineslangen en stofkappen worden zo beschermd tegen uitdroging.

Onverdunde koelvloeistof gebruiken

Het is verstandig om aan het begin van de winter zelf de de vloeistof in je koelsysteem te vervangen. Gebruik onverdunde koelvloeistof. Deze kan temperaturen tot min 40 ºC aan.

Accu van je motor onderhouden in de winter

Je accu is het meest kwetsbare onderdeel van je motor tijdens de wintermaanden. Idealiter zet je je accu de hele winter aan de druppellader. Een druppellader 'speelt' met de accu. Als deze volledig is geladen stopt het laadproces van de druppellader en is de capaciteit afgezakt tot bijvoorbeeld 90%, dan begin het laden weer. Zo wordt de accu nooit lui en verlengt de levensduur van de accu. Als je geen druppellader hebt, kun je je accuo ook om de 3 weken met een gewone lader opladen. Gebruik liever geen snellader of een lader met een laadstroom van meer dan 10% van de capaciteit van de accu.

Uitlaat en luchtfilter beschermen

Open luchtfilters of uitlaatpijpen kunnen in de winter makkelijk vocht aantrekken. Voorkom dit door de afgekoelde uitlaat dicht te stoppen met een stuk doek of met een plastic zak met een elastiek.

Je motor binnen stallen in de winter

Het is natuurlijk het beste als je je motor in de winter in een droge, goed geventileerde ruimte kunt stallen. Je kunt je motor ook nog afdekken met een ventilerende motorhoes. Gebruik liever geen dekens, lakens of slaapzakken. Hiermee is er onvoldoende ventilatie en kan er makkelijk roest ontstaan.

Je motor buiten stallen in de winter

Als je je motor in de winter buiten moet stallen is het belangrijk een goed ventilerende buitenhoes te gebruiken. aak de hoes aan de onderkant goed vast om wegwaaien te voorkomen en let erop dat de hoes 10cm vrij blijft van de grond. Het is verstandig om - bij mooi weer - je motor om de drie weken even te luchten.

Moet ik mijn motor af ten toe starten in de winter?

Het is beslist niet slim om je motor in de winter af en toe te starten. Je motor komt niet op temperatuur en je accu zal niet bijladen. Ga liever op een mooie, droge dag een flink stuk rijden. Controleer dan wel dat er niet een paar dagen eerder met zout is gestrooid!

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.