Waarom ik mijn motor verhuur. Jos vertelt.

Jos Huisman|01 March 2017


Twee mannen op motoren

Afgelopen weekend op de 2017 MOTORbeurs heb ik die vraag 100+ keer beantwoord. Hierbij mijn verhaal voor de motorrijders die nog twijfelen aan het motor sharing.

Wat motorrijden voor mij betekent

In Nederland zijn er 1,4 miljoen motorrijders, waarvan >55% geen eigen motor meer heeft. De voornaamste redenen om een motor te verkopen zijn 1) een gebrek aan tijd en 2) te hoge kosten. Deze redenen herken ik. Motorrijden is voor mij een hobby. In een enthousiaste bui ben ik in 2013 gaan lessen, nadat we in onze vriendengroep hadden besloten om op een motor een roadtrip door Europa te maken. Net op tijd mijn motorrijbewijs gehaald en binnen twee weken >4,000 km op de teller gezet en bijna alle bucketlist motor routes in Europa gereden: van Amsterdam naar de Eijfel, door de Vogezen, Route des Grande Alpes met eindpunt Cannes, daarna richting Parijs voor een paar dagen en toen terug naar Amsterdam.

Na deze vliegende start heb ik natuurlijk meteen een motor gekocht. Een oranje Honda CB750 F1 uit ’80. Echt een eye catcher. Maar het motorrijden begon erin te schieten, vooral in de weekenden door familieverplichtingen, sport en vele andere hobby's. Ik reed gemiddeld 1,500 km per jaar in 8 ‘motorweekenden’. Het grootste deel van de tijd stond mijn motor dus stil.

De eerste keer verhuren

Vorig jaar ben ik begonnen met het verhuren van mijn (inmiddels nieuwe) motor via MotoShare. Als mede-oprichter ken ik het platform en de service natuurlijk goed. Je bent all-risk verzekerd via OHRA (eventueel tegen taxatie waarde), MotoShare doet een achtergrond controle van alle huurders op schade- en fraudeverleden en in het profiel van een huurder kan ik Facebook zien, eerdere beoordelingen en zijn of haar rijervaring. Maar toch bleef de eerste keer verhuren spannend. Ik kreeg een huurverzoek van iemand die op mijn motor de Gentlemens Ride wilde rijden in Amsterdam. Het huurverzoek geaccepteerd. Op de dag van de Gentlemens Ride hebben we samen een kop koffie gedaan terwijl ik tot in de puntjes uitlegde hoe de motor rijdt en waar de huurder op moest letten. Aan het einde van de dag, kwam een super enthousiaste huurder terug. Ik was verkocht.

De jaarlijkse kosten terugverdiend

In 2017 ben ik van plan mijn motor 6 weekenden per jaar te verhuren. Per weekend verdien ik 140,- euro, dus op jaarbasis verwacht ik 840,- euro te verdienen. Perfect om de jaarlijkse kosten te dekken van wegenbelasting, onderhoud en stalling. Ikzelf rijd nog steeds ongeveer 2,000 km per jaar, maar met een ander gevoel. Omdat de motor meer wordt gebruikt en omdat het mij nagenoeg niets meer kost.

Jos Huisman
Mede-oprichter van MotoShare

Meer informatie over verhuren via MotoShare

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.