Je motorrijbewijs halen? De regels, kosten, theorie en praktijk.

Jurre van der Velde|10 July 2017


Thomas is in februari 2017 in Amsterdam begonnen met zijn motorrijbewijs. Hij deelt graag zijn ervaringen over wat hij meemaakt en leer met jullie op een aantal vlakken, zodat jullie en goede indruk krijgen van wat er bij komt kijken en hopelijk leren van de fouten.

  1. Wat zijn de regels voor een motorrijbewijs in 2017?
  2. Wat kost het halen van een motorrijbewijs?
  3. Hoe lang duurt het halen van je motorrijbewijs
  4. Welke motorrijschool moet ik kiezen?
  5. Hoe ziet het traject eruit?
  6. Wat kan ik verwachten bij mijn motorrijbewijs theorie?
  7. De 10 beste tips om te slagen voor je motorrijbewijs theorie examen!
  8. Wat kan ik verwachten bij mijn motorrijbewijs praktijk?
  9. De 10 beste tips om te slagen voor je motorrijbewijs praktijk examen!
  10. Motorrijbewijs gehaald, wat nu?

1. Wat zijn de regels voor een motorrijbewijs in 2017?

De Europese Unie heeft de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijk getrokken. Vanaf 14 november 2014 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A. Deze categorieën zijn op dit moment nog steeds geldig.

Welke categorieën zijn er?

  • Motorrijbewijs A1: Rijles vanaf 17 jaar. Theorie-examen vanaf 17 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 18 jaar.

  • Motorrijbewijs A2 – Beginner: Rijles vanaf 20 jaar. Theorie-examen vanaf 20 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 20 jaar.

  • Motorrijbewijs A2 – Doorstromer: Rijles vanaf 19 jaar. Geen theorie nodig. Eén combi-praktijkexamen, mits 2 jaar in bezit van A1.

  • Motorrijbewijs A – Beginner: Rijles vanaf 24 jaar. Theorie-examen vanaf 24 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 24 jaar.

  • Motorrijbewijs A – Doorstromer: Rijles vanaf 22 jaar. Geen theorie nodig. Eén combi-praktijkexamen, mits 2 jaar in bezig van A2.

Afhankelijk van de categorie van het motorrijbewijs dient de motorfiets te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • A1 Motor: Een motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, een maximumvermogen van 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg. Een motorfiets met volledige elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg.

  • A2 Motor: Een motorfiets met een maximumvermogen van 35kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg. Dit mag een teruggevoerde motor zijn, maar origineel mag deze motorfiets niet meer dan 70kW aan vermogen hebben gehad.

  • A Motor: Een motorfiets met onbeperkt vermogen.

Dus overweeg je je motorrijbewijs te gaan halen, houd dan rekening met de verschillende categorieën. Natuurlijk wil je graag op zo kort mogelijke termijn je rijbewijs halen, maar afhankelijk van je leeftijd kan het lonen om even te wachten. Zo kun je vanaf 20 jaar meteen beginnen met je A2 rijbewijs, of vanaf 24 meteen beginnen met je A rijbewijs. Zo kun je een aantal rijlessen en examens overslaan, dit bespaart je tijd en geld.

rijbewijs

2. Wat kost het behalen van je motorrijbewijs?

Het halen van je motorrijbewijs kost ongeveer tussen de 1.000 en 1.500 euro, maar dit is erg afhankelijk van het pakket of aantal lessen.

Het pakket of het aantal lessen is afhankelijk van het feit hoe snel je het motorrijden oppakt. Sommige mensen hebben al meer ervaring met het besturen van een voertuig zoals een auto, scooter of brommer. Dit kan helpen waardoor minder lessen nodig zijn. Voor anderen is alles nieuw en moet er vanaf 0 worden gestart.

Thomas hier heeft jaren lang scooter gereden, maar werd alsnog ingeschaald als "doorsnee". Dat wil zeggen ongeveer 10 lessen a 2 uur per les. Het pakket wat hij afneemt is 999 euro (inclusief de bijbehorende examens). Als je losse lessen afneemt betaal je ongeveer 45 euro per uur. Daarnaast zijn er een aantal standaardkosten in het pakket voor de examens. Het AVB kost gemiddeld tussen de 115 en 175 euro, het AVD 185 euro en het theorie-examen 32 euro (excl. studiemateriaal).

Het kan lonen om goed rond te kijken en de kosten tussen verschillende rijscholen te vergelijken. Let wel op, soms zijn er rijscholen die hele voordelige pakketten aanbieden om mensen te trekken. Vaak bevatten deze pakketten wel alle examens, maar is het aantal lessen veel te weinig. Je kunt natuurlijk proberen om het examen met dit aantal lessen te halen, maar dat is vaak niet realistisch. Een herexamen kost vaak al net zoveel geld als meerdere lessen. Zo kan goedkoop al snel duurkoop worden voor je motorrijbewijs.

3. Hoe lang duurt het behalen van je rijbewijs?

motorbocht
De snelheid van het halen van je motorrijbewijs is voor een groot deel afhankelijk van de tijd die je er voor vrij kunt maken. Als je een "gemiddelde" leerling bent dan kost het ongeveer 20 uur. Als je elke week 2 uur rijdt en je examens goed indeelt, dan kun je dus met ongeveer 10 weken klaar zijn.

We hebben een aantal motorrijscholen gevraagd hoeveel motorrijlessen iemand gemiddeld nodig heeft:

  • Snelle leerling (met schakelervaring): +/- 12 uur
  • Snelle leerling: +/- 18 uur
  • Gemiddelde leerling: +/- 24 uur
  • Trage leerling: 30+ uur

Veel mensen schatten het aantal lesuren dat ze nodig hebben nogal eens te laag in. Ook al heb je een autorijbewijs of heb je scooter gereden, je zult toch tijd nodig hebben om de routine van het motorrijden op te bouwen.

Sommige rijscholen adviseren om in dagdelen te lessen van 3 a 4 uur per keer. Op die manier pak je het motorrijden sneller op doordat je langer achter elkaar kunt oefenen. Als je 2 dagdelen per week doet en je examens slim plant, kun je in 4 weken je motorrijbewijs halen.

Uiteraard zijn er ook versnelde of spoed varianten mogelijk waarin je binnen 3-4 dagen intensief lessen en examen je motorrijbewijs kunt halen. Al is dit helaas niet voor iedereen weggelegd: gewenning en het opbouwen van routines is namelijk erg belangrijk bij het motorrijden.

4. Welke motorrijschool moet ik kiezen?

Je hebt besloten dat je je motorrijbewijs wilt gaan halen. Er zijn veel motorrijscholen waar je uit kunt kiezen, maar welke is het meest geschikt voor jou? De keuze van een motorrijschool is erg persoonlijk. Afhankelijk van wat jij belangrijk vindt maak je uiteindelijk de keuze voor de motorrijschool die het beste bij jou past. Om je op weg te helpen hebben we aantal vragen op een rij gezet.

Beantwoord deze vragen en vind de rijschool die bij jou past:

  • Wat is de ervaring van je vrienden en bekenden?
  • Wat is het slagingspercentage van de rijschool?
  • Stelt de rijschool alle motorkleding ter beschikking of moet je er zelf voor zorgen?
  • Volg je lessen liever individueel, per twee of in groepsverband?
  • Vind je het belangrijk dat de rijinstructeur je op de motor volgt i.p.v. in een auto?
  • Heeft de motorrijschool een privéterrein of wordt er gelest op een openbaar oefenterrein?
  • Wil je een reguliere motoropleiding volgen, of een spoedopleiding?
  • Wil je alleen het motorrijbewijs voor een motorscooter (automaat) halen?
  • Vind je het belangrijk dat de motorrijschool is aangesloten bij de KNMV of de BOVAG?
  • Wil je altijd dezelfde instructeur, of vind je het niet erg als er gewisseld wordt?
  • Op welke dagen en tijdstippen wil je rijlessen volgen?
  • Hoeveel keer per week wil je rijlessen volgen?
  • Is de motorrijschool makkelijk bereikbaar voor jou?
  • Wil je liever lessen bij een grote of een kleine motorrijschool?

Hopelijk heb je alle vragen voor jezelf kunnen beantwoorden. Met de antwoorden die je hebt gegeven kun je de rijscholen beoordelen en de rijschool kiezen die het beste bij jouw wensen past.

5. Hoe ziet het traject er in hoofdlijnen uit?

Bij veel rijscholen begin je met een proefles of intake-les. Je krijgt dan een eerste uitleg over de motor, wat belangrijk is voor je veiligheid en je gaat met de basisvaardigheden aan de slag zoals het starten van de motor, optrekken, schakelen, remmen en wat basisoefeningen. Op basis van je prestaties in deze les bepaal je samen met de rij-instructeur bepaal hoeveel lessen er ongeveer nodig zijn om je rijbewijs te halen. Je rij-instructuur zal je een bepaalde richting op sturen qua pakket of aantal lessen. Je kunt er voor kiezen om toch een ander pakket af te nemen of nog enkele losse lessen te volgen.

Vervolgens ga je lessen voor je AVB (voertuigbeheersing).
Tijdens je AVB examen moet je 12 verschillende behendigheidsoefeningen beheersen (remmen, bochtjes maken, uitwijken etc.). Zodra je met de motor overweg kunt, ga je deze 12 oefeningen met de instructeur oefenen.
Als je geslaagd bent voor je AVB is het tijd voor je theorie examen.

Je examen bestaat uit 50 vragen waarvan je er minstens 44 goed moet hebben.Het type vragen dat je kunt tegenkomen zijn: ja/nee vragen, meerkeuze vragen en vragen waar je zelf een getal moet invullen.
Als afsluitend onderdeel heb je je praktijkexamen. Dit examen duurt ongeveer 55 minuten en de examinator toetst dan of je veilig en zelfstandig kunt rijden en/of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op kijkgedrag, je plaats op de weg, of je de verkeersregels goed toepast en of je ook in het verkeer de motor beheerst.

6. Wat kan ik verwachten bij mijn motorrijbewijs theorie?

Het motortheorie bestaat uit 50 vragen. 35 JA/Nee vragen, de andere 15 vragen zijn A/B/C- en invulvragen. Bij de laatste soort vragen dien je een bepaalde snelheid, afstand, promillage etc. in te vullen. Je dient minimaal 44 van de 50 vragen goed te beantwoorden. De vragen zijn opgedeeld in 25 onderwerpen:

  • Algemene bepalingen verkeerswetgeving
  • Rijbevoegdheid en rijbewijzen
  • Inrichting, belading en slepen van voertuigen
  • Techniek, onderhoud en controle van voertuigen
  • Gebruik gordels en helmen; zitplaats voor passagiers
  • Milieubewust en energiezuinig rijden
  • Risico’s in verband met toestand bestuurder
  • Risico’s in verband met eigenschappen en toestand voertuig
  • Risico’s in verband met aanwezigheid en gedrag ander verkeer
  • Risico’s in verband met weg-, zicht- en weersomstandigheden
  • Handelen bij ongevallen en pech onderweg
  • Voor laten gaan op kruispunten (voorrang)
  • Voor laten gaan bij het afslaan
  • Voor laten gaan van blinden, gehandicapten en voetgangers
  • Voor laten gaan van voorrangsvoertuigen, militaire colonnes en trams
  • Uitvoeren van / voor laten gaan bij bijzondere manoeuvres
  • Plaats op de weg en voorsorteren
  • Inhalen
  • Snelheid
  • Stilstaan en parkeren
  • Geven van tekens en signalen
  • Gebruik van lichten
  • Verkeersborden
  • Verkeerslichten en aanwijzingen
  • Verkeerstekens op het wegdek

Wil je de slagingskans voor je theorie examen verhogen? Lees dan de 10 tips hieronder, zo ben jij goed voorbereid!

De 10 beste tips om te slagen voor je motorrijbewijs theorie examen!

Wil jij in een keer slagen voor je theorie-examen? Dat wil iedereen, maar slechts de helft van de mensen slaagt binnen een jaar voor het examen. De hoogste tijd vonden wij om jou van tips te voorzien waardoor je wel in één keer slaagt voor het examen bij het CBR. Als je deze tips ten harte neemt, verhoog je je slagingskans bij het examen aanzienlijk.

Zelf nog tips om aan dit rijtje toe te voegen? Schroom dan niet om deze in te sturen via de contactpagina.

Tip 1: Bereid je goed voor op het theorie examen

Deze tip lijkt heel logisch, echter denken veel mensen dat ze het theorie examen ‘wel even halen’ en zakken uiteindelijk. Een goede instelling is belangrijk tijdens de periode dat je je rijbewijs A wilt halen. Dit begint bij concentratie en een goede voorbereiding.

Bedenk wanneer je het theorie examen wilt doen en reserveer het examen alvast. Ben je een snelle leerling? Dan kun je het theorie examen eerder plannen. Heb je iets meer tijd nodig plan het examen dan een paar weken later. Door de datum van het theorie examen te plannen heb je een richtpunt waar je naartoe kunt werken.

Tip 2: Begin met het leren van de theorie

Er zijn meerdere manieren voor het leren van je theorie examen, je kunt direct examens gaan maken en door van je fouten te leren de stof eigen maken. Of je begint met het leren van de theorie uit het theorieboek zoals gebruikelijk is voor de meeste mensen.

De lesstof van het CBR bestaat uit verschillende onderdelen die zijn beschreven in de vorm van hoofdstukken. Er zijn in totaal 25 hoofdstukken die je kunt leren (zie het overzicht uit het vorige hoofdstuk. Maar gelukkig zul je merken dat je veel van de dingen die je leest al weet uit eigen ervaring. Echter zijn er ook veel dingen die je niet weet en die je nogal precies uit je hoofd moet leren. Zoals het aantal millimeter dat het profiel van een motorband mag hebben. Zaken die je niet zo snel weet als je niet geleerd hebt.

Houd notities bij van onderwerpen of regels die je moeilijk vindt. Hoe vaker je de moeilijke dingen terugleest, hoe makkelijker je het kunt onthouden. En het CBR stelt vaak vragen over zaken die de meeste mensen lastig vinden, zorg dus dat je het weet!

Tip 3: Neem de tijd om de theorie te kunnen leren en oefenen

Het theorieboek bestaat uit 25 onderdelen, het is onmogelijk om die in een dag te leren. Neem ruim de tijd, het liefst een aantal weken. Rust tijdens het leren regelmatig uit. Even iets anders gaan doen werkt altijd goed tijdens het leren. Zo kun je je hoofd leeg maken en makkelijker nieuwe dingen opnemen.

Tip 4: Oefen met de theorie in de praktijk

De theorie die je leert kun je toepassen in de praktijk. Zodra je op straat bent en je op de fiets stapt kom je verschillende verkeerssituaties tegen. Probeer de theorie die je geleerd hebt toe te passen in de praktijk. Hierdoor leer je het veel makkelijker dan als je het alleen gelezen hebt. Bijvoorbeeld: Wie heeft er volgens jou voorrang bij dit kruispunt? Wat betekent dat bord?

Tip 5: Leer van je fouten

Als je voor je theorie examen aan het leren bent zal je merken dat je niet op elk punt even goed scoort, en dat maakt ook niet uit. Maar je moet geen onderdelen overslaan omdat je ze moeilijk vindt.

Noteer welke bij welke onderwerpen je veel fouten maakt tijdens te oefenexamens. Vraag of iemand je over deze onderwerpen kan overhoren. Schrijf altijd al je fouten op, dan kun je deze later nog herhalen! Herhalen is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding voor je theorie examen.

Tip 6: Heb vertrouwen in jezelf

Heb je er na al het leren nog vertrouwen in? Goed zo! Heb je er weinig vertrouwen in? Maak je geen zorgen, ook jij gaat slagen! Als het goed is, heb je de tijd genomen om de theorie te leren en te begrijpen. Dus slagen voor het examen moet geen probleem zijn. Er zijn veel verschillende oefenmaterialen die je kunnen helpen bij het slagen. Met goed oefenmateriaal is het niet nodig om zenuwachtig te zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Tip 7: Herhaal de theorie

Na het leren van het laatste onderdeel uit het theorieboek, merk je wellicht dat de informatie uit de eerdere delen alweer een beetje is gezakt. Lees de samenvattingen van alle hoofdstukken door en lees de moeilijke onderdelen een paar keer extra door.

Tip 8: Controleer je kennis door het maken van theorie-examens

Als je genoeg geleerd hebt, is het tijd om je kennis te testen door het maken van theorie examens. Er zijn veel websites waar je examens kunt maken. Beoordeel jezelf niet op slechts 1 of 2 examens, maar zorg ervoor dat je er zoveel mogelijk maakt. Van elk theorie examen dat je maakt leer je bij en krijg je gevoel voor de vragen. Kijk elk examen na en richt je uitgebreid op je fouten. Wat heb je fout gedaan en wat kun je de volgende keer beter doen?

Tip 9: Onderschat het examen niet

Bijna 50% van de mensen haalt het theorie examen niet, dit is niet voor niets. Veel mensen onderschatten het examen. Zorg ervoor dat jij niet bij de mensen zit die het niet haalt. Dus onderschat het niet en bereid je goed voor, leer de stof en oefen veel met de oefenexamens.

Tip 10: Jij gaat je theorie examen halen!

achteroprijden

Heb je alle voorgaande stappen gevolgd? De theorie geleerd, de theorie in de praktijk toegepast en de oefenexamens gemaakt? Dan ga jij slagen voor je theorie examen. Zorg er wel voor dat je alle benodigde spullen meeneemt naar het CBR zoals onder andere je legitimatiebewijs.

Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent, dus ga op tijd slapen. Een beetje zenuwen is normaal voor een examen, doe alles zoals je dat normaal ook zou doen. Eet en drink genoeg, maar geen gekke dingen.

Laat je tijdens het examen niet afleiden. Lees rustig de vraag en neem deze in je op en beantwoord de vraag. Let op! Meestal is het eerste antwoord dat in je op komt het juiste antwoord. Verander dus niet meerdere keren het antwoord op de vraag. Dit vergroot de kans op een fout antwoord.

7. Wat kan ik verwachten bij mijn motorrijbewijs praktijk?

Het is natuurlijk altijd spannend. Maak jezelf daarom niet gek met de zenuwen die je hebt, dit is heel normaal. Eigenlijk is het een doodgewone ochtend of middag. Het enige verschil is dat er een examinator in plaats van een instructeur jou moet beoordelen.

Eerst zal je kort een gesprek hebben met de examinator en zal stap voor stap worden besproken wat er van je wordt verwacht. Je identiteitsbewijs wordt direct gecontroleerd. Schroom je niet om vragen te stellen, hier helpen ze je graag bij. Na een kort gesprek zullen jullie richting de motor lopen.

Eenmaal bij de motor aangekomen, doe je op het parkeerterrein een ogentest. Daarbij moet je het kenteken van een stilstaande auto kunnen lezen op een afstand van ongeveer 25 meter. Daarna stelt je examinator enkele vragen, ter voorbereiding van de rit. Bijvoorbeeld over het checken van de banden of de remmen. Wanneer dit achter de rug is, start het rijexamen van 35 minuten.

De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Naast de examinator zit je instructeur. Die geeft je onderweg de aanwijzingen en opdrachten via het ontvangertje in je helm. De examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.

8. De 10 beste tips om te slagen voor je motorrijbewijs praktijk examen!

Het theorie-examen heb je al gehad. Nu de laatste horde nog; het praktijkexamen. Tijd om deze ook te overwinnen. Iets meer dan 50% van alle leerlingen haalt het praktijkexamen in één poging. Dit klinkt voor sommigen niet bemoedigend, maar na het lezen van de volgende tips zit jouw glas in ieder geval halfvol:

1. Zorg voor vertrouwde kleding.

Je moet je natuurlijk altijd veilig en zelfverzekerd voelen als je de weg op gaat. Zeker met het praktijkexamen is dit erg belangrijk. Met het juiste materiaal zal je nooit tegen een onverwachte situatie oplopen die jou stoort tijdens het rijden. Met vertrouwde kleding kun jij je optimaal concentreren op de zaken die ertoe doen. Hierdoor zal je zelfverzekerd op de motor stappen.

2. Wees er ruim op tijd.

Dit zorgt voor alle rust in de aanloop naar het examen toe. Wellicht ben je al gestrest, daar hoeft niet nog meer stress bij. In de wachtkamer kun je nog even naar de wc of iets te drinken halen.

3. Vraag aan vrienden en familie hoe zij het hebben ervaren.

Wie kunnen jou beter geruststellen dan je vrienden en familie? Iedereen zal net weer met een andere tip komen. Kijk welke hiervan relevant is voor jou. Daarnaast is het erg fijn om van tevoren vertrouwen te kweken.

4. Doe niet anders dan je normaal zou doen.

Drink niet overbodig veel koffie of ga niet overdreven vroeg naar bed. Wanneer je afwijkt van jouw standaard rituelen zal je alleen maar uit de concentratie worden gehaald.

5. Fris je geheugen op.

Lees nog even de theorie door, het verloop van het examen en wat je mee moet nemen. Zo zal je scherp het examen beginnen. Het zou zonde zijn als je tijdens het examen de betekenis van een bord niet meer weet. Plan het daarom goed in dat je over alle kennis beschikt die er van je wordt verwacht tijdens het zelfstandig rijden.

6. Heb vertrouwen in jezelf.

Je hebt al veel lessen achter de rug en veel feedback gekregen. Jouw instructeur zal jou alleen een praktijkexamen laten afnemen als hij er ook echt van overtuigd is dat jij dit kan. Wees hier zelf daarom ook overtuigd van!

7. Rijd niet te defensief.

Wanneer je te erg gefocust bent op niet te agressief rijden, kun je de fout maken te defensief te rijden. Deze rijstijl is ook gevaarlijk. Lage snelheden op een snelweg of tijdens het invoegen zorgen voor gevaarlijke situaties. Heb vertrouwen in jezelf en durf daarom te versnellen waar dit nodig is.

8. Een enkele fout is niet erg.

Niemand rijdt een perfect examen. Je wordt beoordeeld op het geheel, niet op een moment. Maak je een fout in het begin? Voldoende tijd om te laten zien dat jij wel degelijk bekwaam bent op de weg.

9. Laat de examinator merken waar je mee bezig bent.

De examinator let erop of jij in staat bent om zelfstandig te rijden. Laat daarom ook duidelijk zien dat je de situatie ook echt onder controle hebt. Maak duidelijk kenbaar dat je weet wat er gaande is. Zo geef je de examinator een veilig gevoel en hoeft hij/zij niet erop te letten of je bijvoorbeeld de fietser van rechts wel hebt gezien.

10. Wees jezelf tijdens het rijden.

Word je liever niet gestoord? Blijf dan in je eigen ritme rijden. Vind je het fijn om even te praten? Doe dit dan ook.
Als jij jezelf bent dan ben je dit ook op de weg. Pas dan kun je laten zien waar jij toe in staat bent.

9. Motorrijbewijs gehaald, wat nu?

Heel simpel: Ga de weg op! Na alle moeite is je rijbewijs eindelijk binnen. Je bent echter nooit uitgeleerd, zeker in het begin niet. Maak daarom veel kilometers. Zo kun je laten zien wat je allemaal kan en kun je zien/voelen hoe het is om helemaal zelfstandig te rijden.

Niet in bezit van een eigen motor?

MotoShare biedt jou de ideale oplossing. MotoShare stelt jou namelijk in staat een motor te huren van een particuliere eigenaar. Dit voor een erg voordelige prijs! Een ideale oplossing voor als het kriebelt om te rijden maar je nog niet in bezit bent van een eigen motor.

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.