Motor kopen? Waar moet je op letten? 20 Uitgebreide tips!

Jurre van der Velde|24 May 2017


motor-kopen

Je hebt besloten dat je een motor wilt kopen. Je weet nog niet precies welke motor het gaat worden, maar je wilt zeker geen miskoop doen. Bij MotoShare helpen we je graag, zodat jij de motor vindt die perfect bij je past. Om te kunnen bepalen welke motor bij jou past, is het belangrijk om na te denken welke eisen jij stelt aan een motor. Om je hierbij te helpen hebben we checklist gemaakt, volg de checklist stap voor stap en vind jouw perfecte motor!

Inhoud

  1. Wat is het budget voor het kopen van een motor?
  2. Kan ik beter een nieuwe of een gebruikte motor kopen?
  3. Waar moet ik op letten bij een nieuwe motor?
  4. Waar moet ik op letten bij een gebruikte motor?
  5. Waar moet ik op letten als ik een motor wil importeren?
  6. Waar moet ik op letten bij het kopen van mijn eerste motor?
  7. Welk type motor past het beste bij mij?
  8. Waar ga ik de motor voor gebruiken?
  9. Welk merk motor kan ik het beste kopen?
  10. In welke categorie kan ik een motor kopen?
  11. In welke plaats of provincie wil ik een motor kopen?
  12. Welke websites zijn er voor het kopen van een motor?
  13. Bij wie kan ik een motor kopen?
  14. Welke keurmerken / garanties zijn er voor motorzaken?
  15. Hoe kan ik een motor financieren?
  16. Waar moet ik op letten bij het overschrijven van een motor?
  17. Welke kosten zijn er naast de aanschaf van een motor?
  18. Zijn er andere mogelijkheden dan het kopen van een motor?
  19. Waar ga ik mijn motor stallen?
  20. Kan ik een motor kopen zonder rijbewijs?

Wat is het budget voor het kopen van een motor?

1. Wat is het budget voor het kopen van een motor?

Laten we beginnen bij het budget. Het budget is een bepalende factor bij het kopen van een motor. Een motor kan aan al je eisen voldoen, maar als je hem niet kunt betalen is het zonde van je tijd en energie. Dus bepaal eerst het budget voordat je gaat nadenken over de rest van de eisen voor jouw motor.

Een motor kopen voor minder dan 1000 euro

Met goed zoeken en beperkte eisen, kun je voor onder de 1000 euro al een prima tweedehands motor kopen. Dit zijn vaak oudere modellen, of motoren die onderhoud nodig hebben. Maar het is mogelijk om voor dit budget een motor te kopen en direct te kunnen rijden. Zeker als je net je rijbewijs hebt en laagdrempelig wilt beginnen is dit een goede optie. Merken in dit budget o.a.: Suzuki, Kawasaki.

Een motor kopen tussen de 1000 en 2500 euro

Voor dit budget wordt het aanbod al een stuk groter en kun je meer eisen stellen. Van de meeste merken zal je een tweedehands motor kunnen vinden binnen dit budget, al zal de staat en de leeftijd per merk uiteenlopen. Je zult veel motoren vinden van de eind jaren 90 en begin jaren 2000.

Een motor kopen tussen de 2500 en 5000 euro

Dit is het segment van de wat recentere occasions. Veel merken hebben in dit segment een mooi aanbod van tweedehands motoren met lagere kilometerstanden. Van sommige merken kun je zelfs volledig nieuwe motoren vinden in deze prijsklasse zoals: Honda, Mash.

Een motor kopen tussen de 5000 en 10.000 euro

Dit is een populair segment voor zowel nieuwe als tweedehands motoren. Er zijn veel nieuwe motoren te vinden van 500 tot en met 750 cc. Vanaf dit budget worden ook tweedehands Harley-Davidson en BMW GS motoren bereikbaar. Daarnaast zijn er veel recente supersport motoren beschikbaar zoals de Suzuki GSX-R, Yamaha R6 en R1, Honda CBR1000 RR Fireblade.

Een motor kopen tussen de 10.000 en 20.000 euro

In dit segment kun je bijna alle merken en modellen motoren nieuw kunnen kopen. Van tourbuffels als de Suzuki DL1000 V-Strom, Honda VFR1200, KTM 1290 Super Adventure tot luxe naked bikes als de BMW R Nine T en de Ducati Monster. Ook vind je in dit segment luxe zeer jong gebruikte tweedehands motoren met slechts een paar duizend kilometer.

Een motor kopen boven de 20.000 euro

Dit is het segment van de luxe segment motoren met veel opties en accessoires. Zoals een volledig aangeklede BMW K1600, BMW R1200 GS, Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide, Ducati Multistrada. Ducati 1200 Panigale.

Kan ik beter een nieuwe of gebruikte motor kopen?

2. Kan ik beter een nieuwe of gebruikte motor kopen?

Je hebt het budget voor het kopen van een motor bepaald. Nu kunnen we de rest van de eisen gaan bepalen. De eerste keuze die gemaakt moet worden: Wil je een nieuwe motor kopen of een gebruikte of tweedehands motor kopen?

Afhankelijk van je budget zal deze keuze al voor je gemaakt zijn. Heb je een budget waarin je de keuze hebt tussen nieuwe motoren en tweedehands motoren? Wij hebben lijst gemaakt met de voor- en nadelen, zodat jij een goede afweging kunt maken.

Voordelen van het kopen van een nieuwe motor

  • Volledig naar eigen wens samen te stellen
  • Minder kans op mankementen
  • Garantie

Nadelen van het kopen van een nieuwe motor

  • Duurder
  • Meer afschrijving
  • Inrijden

Voordelen van het kopen van een tweedehands motor

  • Goedkoper
  • Minder afschrijving
  • Minder waardeverlies bij schade/valpartij

Nadelen van het kopen van een tweedehands motor

  • Lang zoeken tot jouw perfecte samenstelling
  • Grotere kans op mankementen
  • Vaak geen garantie

Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe motor?

3. Waar moet ik op letten bij een nieuwe motor?

Bij een nieuwe motor hoef je je geen zorgen te maken om krassen of andere gebruikssporen. Het is echter belangrijk om kritisch te blijven, stap niet te makkelijk over minpunten heen. Maak een eerlijke afweging of dit de nieuwe motor voor jou is.

Om te kunnen bepalen of een nieuwe motor volledig bij aansluit bij jouw wensen is het belangrijk om een proefrit te maken. Waar moet je opletten bij het maken van een proefrit?

Wendbaarheid

Hoe voelt het contact tussen jou en de weg (voelt de motor onrustig, of geeft hij vertrouwen) Is de motor makkelijk in bochten te gooien.

Remmen

Zoek een rustig stukje met veel ruimte en probeer de remmen uit. Hoe voelt de rem aan, hapt de rem direct wanneer deze wordt ingeknepen. Hoelang duurt het voordat je stil staat.

Acceleratie

Heeft de motor het vermogen dat je verwacht. Hoe is de acceleratie, trekt de motor lekker soepel op of voelt het oncontroleerbaar. Dit karakter is ook afhankelijk van het aantal cilinders, een 4 cilinder zal vaak een stuk soepeler accelereren dan een 1- of 2 cilinder. Door een betere balans.

Rijwind

Ben je van plan veel snelweg te gaan rijden dan moet dit comfortabel voelen. Dit betekent dat er minimale turbulentie op de helm moet staan en dat het ook na lang rijden uit te houden is. Pak in je proefrit daarom een stuk snelweg en kijk hoe de rijwind op je helm en lichaam slaat. Laat je de snelweg voornamelijk links liggen is dit minder belangrijk.

Zitpositie en zitcomfort

Hoe is de zitpositie op de motor. Kan je goed met je voeten bij de grond, zijn je benen niet afgekneld wanneer je je voeten op het stepje hebt. Vergelijk je een supersport met een echte tourmotor op het gebied van comfort zal je merken dat het verschil groot is. Waar je op een tourmotor vaak moeiteloos uren kan rijden is dat op een supersport minder aangenaam. Het is dus belangrijk om goed na te denken wat je gebruik zal zijn.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een gebruikte motor?

4. Waar moet ik op letten bij een gebruikte motor?

Bij het kopen van een tweedehands motor heb je kans op een miskoop of op extra kostenposten als je niet goed oplet. Het maakt niet uit of je de motor koopt bij een particulier, een dealer of een motorzaak. Al hoewel je bij een dealer en een motorzaak wel vaak een garantie hebt van 3 tot 12 maanden. Desondanks kun je ook bij een dealer of een motorzaak een motor kopen met ellende, die niet op het eerste gezicht naar voren komt of verzwegen is.

Soms is het zelfs zo dat een schademotor wordt opgelapt en verkocht aan een motorzaak, of kilometerstanden zijn teruggedraaid. Een motorzaak hoeft hier niet altijd van op de hoogte te zijn. Heb je interesse in een motor? Neem dan bij voorkeur altijd iemand anders mee. Het liefst iemand met meer kennis van motoren.

Welke vragen moet ik stellen bij het kopen van een tweedehands motor?

  • Is de motor ooit gevallen of heeft de motor een ongeluk gehad?
  • Werken alle onderdelen naar behoren?
  • Is er een onderhoudshistorie aanwezig?
  • Zit er onderhoud aan te komen? (banden, kettingset, remmen, koppeling etc.)
  • Is de motor volledig origineel of zitten er aftermarket onderdelen op?

Het telefoongesprek moet een duidelijk beeld geven van de motor en de verkoper. Als de verkoper moeite heeft met de vragen die gesteld worden is dit vaak geen goed teken. Blijven er vragen onbeantwoord dan is het zaak om extra kritisch te kijken tijdens de bezichtiging en de proefrit.

Tweedehands motor bezichtigen

Je hebt een motor gevonden die voldoet aan je eisen. Aan de telefoon heb je al zoveel mogelijk informatie achterhaald. Zo heb je een goed idee gekregen wat de verkoper van de motor afweer en hoe goed hij de motor heeft onderhouden. Nu is het tijd om de motor te gaan bezichtigen.

De kentekengegevens controleren

Bekijk de kentekenpapieren (of kentekencard), en check of het framenummer overeen komt met het nummer op de papieren. Komt dit niet overeen? Meteen laten staan en ga op zoek naar een volgende motor. Is het een importmotor? Dit kan je zien door te kijken naar 'datum eerste toelating' en 'datum eerste toelating Nederland'.

Slijtage onderdelen van een tweedehands motor controleren

Controleer de motor voordat je gaat rijden op de volgende punten:

  • Koud motorblok: Is het motorblok koud bij aankomst (als de verkoper de motor heeft warm gereden kan je ervan uitgaan dat er iets niet helemaal klopt)
  • Oliepeil: Zet de motor rechtop en check het oliepeil (een te laag oliepeil duidt vaak op slecht onderhoud. Controleer gelijk de kleur van de olie en of er geen snotachtige smurrie in zit)
  • Schade: Check voor zichtbare schade bijvoorbeeld op de hendels of op de stepjes, dit kan erop duiden dat de motor gevallen is of erger.
  • Banden: Hebben de banden voldoende profiel en zijn ze gelijkmatig afgesleten. Controleer ook de leeftijd van de banden, dit kan met de dotcode. (Als banden te oud zijn werken ze minder goed en is er meer risico op een klapband)
  • Ketting en tandenwielen: Zijn de tandjes nog puntig of zijn het haaienvinnen en is de ketting roestvrij en is het een strak geheel zonder knikjes erin.
  • Schijfremmen: Zijn deze even dik aan de binnenkant als aan de buitenkant en voelen ze glad aan, zo niet dan betekent dit dat deze op aan het raken zijn.
  • Remblokken: Kijk langs de wielen om te kijken of de blokken nog voldoende dikte hebben.
  • Voorvork keerring: Knijp terwijl je op de motor zit de voorrem in en druk de voorvering in, als er olie de dempers een laagje olie achterlaten zijn de keerringen lek. Terwijl je de motor naar voren duwt met de voorrem in kan je gelijk kijken of het balhoofd speling heeft.
  • Balhoofdlager: Controleer of deze geen speling hebben. Check dit door met de motor te lopen en deze te stoppen door de voorrem vol in te knijpen. Als de balhoofdlagers speling hebben zou je een tik moeten horen bij het stuur.
  • Accu: Dit is een moeilijk punt om te checken aangezien accu's een variabele levensduur hebben. luister of de motor in één keer soepel start om te kijken of de accu direct al moet worden vervangen.

Rijeigenschappen van een tweedehands motor controleren

Controleer tijdens het rijden de volgende punten:

  • Koppeling: Trek waar het kan hard op om te kijken of de koppeling slipt, is dit het geval zullen de platen binnenkort moeten worden vervangen.
  • Remmen: Happen de remmen direct of duurt het even, en loopt het soepel of golvend. Wanneer je een tikje in de remmen voelt duid dit op kromme schijven.
  • Motorblok: Dit is altijd een moeilijk onderdeel om te beoordelen. Elke motor heeft namelijk een andere tikje of rammeltje. Als iets echt mis is hoor je dat snel genoeg, een overheersende tik of rammel betekent dat er diep van binnen iets niet goed zit.
  • Elektronica: Werkt alles naar behoren, het makkelijkst is om ergens stil te gaan staan en alles uit te testen. Denk hierbij aan: knipperlichten, groot licht etc.
  • Vering en wegligging: Kijk wat de motor doet in de bochten en op hoge snelheden. Voelt het vertrouwd en geeft de motor voldoende feedback.
  • Algemeen: Je hebt pas een goede proefrit als je de motor flink aan de tand hebt gevoelt. Dit betekent, flink wat toeren maken, drempels met snelheid pakken, rem eens hard, schakel voldoende tussen de versnellingen enzovoort. Een test als deze geeft je een goede indruk van de motor.
  • Lekkage: Stop halverwege de proefrit ergens en controleer de motor goed op eventuele lekkages.

Download hier GRATIS de compacte PDF checklist. Handig om mee te nemen naar een bezichtiging, zo ben je goed voorbereid voor de aankoop van jouw motor!

Waar moet ik op letten bij het importeren van een motor?

5. Waar moet ik op letten als ik een motor wil importeren?

Er zijn meerdere redenen om een motor in het buitenland te kopen. Omdat het goedkoper is, of omdat dat model niet in Nederland wordt verkocht. Als je de juiste motor hebt gevonden kun je deze niet zomaar naar Nederland toe rijden. Je moet de motor officieel invoeren. Hier zijn kosten aan verbonden, houd hier rekening mee bij het aanschaffen van een motor. Het kan zijn dat een motor kopen in het buitenland niet voordeliger is met alle invoer kosten opgeteld.

Hoe voer je je motor in?

Om je in het buitenland gekochte motor in te voeren in Nederland begin je met het aanvragen van een Nederlands kenteken. Dit wordt ook wel inschrijving genoemd. Bij de Nederlandse inschrijving horen een kentekenbewijs en een kentekenplaat. Het aanvragen hiervan loopt allemaal via de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW).

Hoe zit het met de BPM?

Motoren worden in Nederland belast met een luxebelasting BPM. Hoewel de motor minder zwaar belast wordt dan een auto, kan de BPM soms een verrassing zijn. Lees je vooraf goed in, of laat je adviseren.

Het BPM tarief voor motoren bestaat uit een percentage van de netto cataloguswaarde. Bij een gebruikte motor is er een grote kans dat je in aanmerking komt voor een korting op de BPM.

Je mag op basis van de leeftijd of marktwaarde de BPM verminderen.

Motoren rijden vaak een stuk minder kilometers dan auto's. Op basis van de kilometers en leeftijd kan de Belastingdienst een motor als nieuw aanmerken, hierdoor kunnen de kosten flink oplopen.

  • Als nieuw aangemerkt voor de BTW: Alle motoren die minder dan 6.000 kilometer hebben gereden of jonger zijn dan 6 maanden.
  • Als nieuw aangemerkt voor de BPM: Alle motoren die minder dan 3.000 kilometer hebben gereden of jonger zijn dan 3 maanden.

Het kan dus lonen om voor het importeren een paar extra kilometers te rijden, voordat je de motor in Nederland op kenteken zet.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een eerste motor?

6. Waar moet ik op letten bij het kopen van mijn eerste motor?

Je hebt je motorrijbewijs gehaald en kan eindelijk je eerste motor kopen. De keuze voor een eerste motor is groot. Niet alle motorfietsen zijn even geschikt als beginnersmotor, de eerste motor is misschien wel de belangrijkste die je ooit gaat kopen. Pas na het halen van je motorrijbewijs begin je echt het motorrijden te leren. De verrichtingen zijn onder controle en je hebt voldoende zekerheid en inzicht om deel te nemen aan het verkeer. Na het halen van je rijbewijs krijg je steeds meer beheersing over je motorfiets en leer je omgaan met verschillende verkeerssituaties. Hoe meer je rijdt, hoe meer controle je krijgt over je motor.

Je droommotor als eerste motor

Als sinds je wilt motorrijden droom je van een BMW of een Harley-Davidson. Toch kan het verstandig zijn om niet meteen voor je droommotor te gaan. Beginnende rijders die meteen voor de allermooiste motor gaan, maken het zichzelf vaak te moeilijk. De bijzondere verrichtingen die tijdens het examen zijn gedaan moet je moeiteloos op je eerste motor kunnen uitvoeren. Is dat lastig bij je droommotor, dan is dit nu nog niet de beste keuze. Een verstandige eerste motor is misschien niet helemaal wat je in gedachte had, maar het plezier weegt veel zwaarder dan hoe het eruit ziet. Vaak komen mensen er pas achter wat voor een motorrijder ze zijn als ze eerst een tijdje hebben gereden.

Wat is een goede eerste motor?

Iedere motorrijder maakt het wel een keer mee: de motor laten vallen. Je moet als beginnende rijder niet bang zijn om je eerste motor te laten vallen. Dit kun je voorkomen door op het gewicht van een motor te letten. Kies een motor die niet te zwaar is zodat je hem makkelijk onder controle kunt houden. Het is zonde als je motor beschadigd raakt. Daarom moet je je ook bedenken of je meteen een nieuwe motor wilt aanschaffen, of liever een tweedehands. Het belangrijkste is dat jij je op je gemakt voelt. Als je ontspannen kunt rijden is het makkelijker en heb je meer plezier. Het is misschien niet meteen je droommotor, maar die komt vanzelf.

7. Welk type motor past het beste bij mij?

Motoren kunnen onder de volgende groepen worden gecategoriseerd:

  • Allroad
  • Tour
  • Toursport
  • Sport
  • Naked
  • Super-Motard
  • Cruiser
  • Chopper
  • Cafe-racer
  • Motorscooter

Rijgedrag, comfort, zithouden en vermogen lopen binnen deze groepen uiteen. Het is belangrijk om te kijken welke motoren het beste aansluiten bij jouw wensen. Om hier achter te komen kan je meerdere dingen doen:

  • Fora en motorreviews lezen, deze geven veel informatie over de algemene rijeigenschappen van een motorfiets.
  • Ervaring van andere motorrijders en instructeurs.
  • Speciale dagen waar je op een nieuw model kan proefrijden.
  • Een motor huren om deze te proberen.

Ook heeft de KNMV een handige tool op hun website de "motorkeuzewijzer". Door antwoord te geven op een aantal vragen kom je erachter welk type motor het beste bij jouw past. Ga naar de motorkeuzewijzer

8. Waar ga ik de motor voor gebruiken?

Er zijn verschillende soorten motorrijders. De een rijdt alleen wanneer het droog is en de zon schijnt, een ander gaat met de motor op verre vakanties naar zuid Spanje. Weer iemand anders gebruikt zijn motor voor woon-werk verkeer en rijdt door weer en wind, sneeuw en pekel. Daarom is het belangrijk om vooraf te bedenken waar je je motor voor gaat gebruiken.

  • Plezier motorrijder: De plezier motorrijder maakt vooral zijn/haar kilometers in droge en zonnige omstandigheden. Deze ritten worden vaak gereden op binnenwegen en buiten de stadscentra. Omdat er relatief weinig gereden wordt en vooral op binnenwegen kan er voor vrijwel elk type motor worden gekozen. Minder comfort of een wat onpraktische motor maakt niet uit, het gaat vooral om de beleving en plezier.

  • Vakantie motorrijder: De vakantie motorrijder rijdt kilometers in veel verschillende omstandigheden, door de lange afstanden heb je het weer niet zelf in de hand. Veel kilometers zullen over de snelweg gemaakt worden, al wordt er soms ook gekozen voor een route via binnenwegen. Omdat er veel kilometers gereden worden in wisselende omstandigheden zal de keuze vaak vallen op een allroad, tour, toursport of cruiser. Deze motoren bieden vaak veel comfort, een fijne zitpositie en veel bagageruimte.

  • Woon-werk motorrijder: De woon-werk motorrijder rijdt veel kilometers, vaak door weer en wind. Of het nu regent, hagelt of sneeuwt. Deze rijder trotseert alles. De meeste kilometers zullen via de snelweg gemaakt worden, soms binnendoor. Ook het tussen de files doorrijden is iets wat regelmatig zal gebeuren. Omdat de motor veel kilometers rijdt is het belangrijk dat de motor betaalbaar is in onderhoud en niet te veel brandstof verbruikt. Zodat het een praktisch alternatief blijft voor de auto. Daarom valt de keuze vaak op een allroad, tour of toursport motor. Het liefst één met een licht gewicht voor de files en een cardanas in verband met onderhoud.

Welk merk motor kan ik het beste kopen?

9. Welk merk motor kan ik het beste kopen?

Over motormerken lopen de mening ontzettend uiteen. Er is waarschijnlijk geen onderwerp waar meer discussie over ontstaat als iemand de vraag stelt: "Wat is het 'beste' motormerk?" of "Wat is het favoriete motormerk?". Voorkeuren voor een motormerk zijn heel persoonlijk, of het nu gaat om een BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, Suzuki of een Yamaha. Ieder merk heeft zijn voor- en tegenstanders. Online kun je veel verschillende websites vinden die volledig gewijd zijn aan een merk of een bepaald model motorfiets. Afhankelijk van je rijstijl, opvoeding, vrienden, collega's etc. zal je zelf waarschijnlijk een voorkeur hebben voor een merk.

Het ene merk is niet per se beter dan het andere. Het budget is een belangrijke factor, je hebt niet binnen elke prijsklasse de keuze uit alle merken. Uiteindelijk is de keuze volledig afhankelijk van de wensen en eisen die jij stelt aan een motorfiets. Het belangrijkste is dat jij je volledig vertrouwd voelt op de motorfiets van jouw keuze ongeacht het merk.

10. In welke categorie kan ik een motor kopen?

Je wilt graag een motor kopen, maar welke motor kan je kopen? Afhankelijk van de categorie van je rijbewijs kan hier namelijk een limiet aan zitten. Vanaf 14 november 2014 zijn er 3 verschillende categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A.

  • A1 Motorrijbewijs: Rijles vanaf 17 jaar. Theorie-examen vanaf 17 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 18 jaar.

  • A2 Motorrijbewijs – Beginner: Rijles vanaf 20 jaar. Theorie-examen vanaf 20 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 20 jaar.

  • A2 Motorrijbewijs – Doorstromer: Rijles vanaf 19 jaar. Geen theorie nodig. Eén combi-praktijkexamen, mits 2 jaar in bezit van A1.

  • A Motorrijbewijs – Beginner: Rijles vanaf 24 jaar. Theorie-examen vanaf 24 jaar. Praktijkexamens (AVB en AVD) vanaf 24 jaar.

  • A Motorrijbewijs – Doorstromer: Rijles vanaf 22 jaar. Geen theorie nodig. Eén combi-praktijkexamen, mits 2 jaar in bezig van A2.

Afhankelijk van het categorie motorrijbewijs dient de motorfiets te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Motorfiets A1: Een motorfiets met een maximale cilinder inhoud van 125 cc, een maximumvermogen van 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg. Een motorfiets met volledige elektrische aandrijving met een maximumvermogen van 11kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg.

  • Motorfiets A2: Een motorfiets met een maximumvermogen van 35kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg. Dit mag een teruggevoerde motor zijn, maar origineel mag deze motorfiets niet meer dan 70kW aan vermogen hebben gehad.

  • Motorfiets A: Een motorfiets met onbeperkt vermogen.

Dus heb je een A1 of A2 categorie motorrijbewijs, houd hier dan rekening mee bij de aanschaf van een motor. Het is zonde als je een motor koopt, waar je uiteindelijk niet op mag rijden.

11. In welke plaats of provincie wil ik een motor kopen?

Blijf je dichtbij huis, of maakt de afstand die je moet reizen voor jouw nieuwe motor niet zoveel uit. Wanneer je een motor koopt bij een garage of een dealer, kan het handig zijn om dit dichtbij huis te doen. Mocht er iets met de motor zijn, dan kan je snel en eenvoudig terug het mankement onder garantie te laten verhelpen.

Waarom zou je een motor ver van huis kopen? Soms kan het lonen om een motor ver van huis te kopen. Door jezelf niet te beperken tot een specifieke regio, kun je tegen een goede deal aanlopen. Ben je bereid om te reizen, dan kun je honderden euro's besparen op je motor. Die kun je weer gebruiken voor een helm, kleding of accessoires. Dus kijk goed om je heen en niet alleen in je eigen regio.

Welke websites zijn er voor het kopen van een motor?

12. Welke websites zijn er voor het kopen van een motor?

Wanneer je op zoek bent naar een motor, zijn er meerdere websites om je te oriënteren. Ben je opzoek naar meer informatie, of weet je al wat je wilt. Deze websites zijn sowieso de moeite waard om toe te voegen aan je favorietenlijst.

  • Motor-forum.nl: Motor-forum is één van de grootste motor gerelateerde websites van Nederland. Bedenk een onderwerp dat met motoren te maken heeft en je kunt het hier vinden. De community is erg actief, er worden dagelijks honderden berichten geplaatst. Het is een handige website om je te oriënteren, je bent niet de eerste die op zoek is naar een motor. Dus informatie en advies is er in overvloed. Zelfs een motor kopen kan in de 'Tweedehands motoren' sectie.

  • Marktplaats.nl: Waarschijnlijk de bekendste koop en verkoop website van Nederland. Deze website moet je sowieso bezoeken als je op zoek bent naar een tweedehands motor. Er worden motoren aangeboden door zowel particulieren als bedrijven. Je kunt je wensen en eisen invullen, zo kom je eenvoudig tot de motor die bij jou past.

  • Speurders.nl: Het aanbod is een stuk kleiner dan op Marktplaats, ook de filter mogelijkheden zijn iets beperkter. Echter kunnen verkopers hun motoren via Speurders gratis online plaatsen. Dit zorgt ervoor dat je via Speurders soms een mooie budget motor kunt scoren waarvoor Marktplaats te duur is.

  • Facebook: Je zou het misschien niet denken, maar ook Facebook wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt om spullen te verkopen. Er zijn meerdere groepen waar motoren te koop worden aangeboden. Doordat je direct het profiel van de verkoper ziet geeft dit meer vertrouwen.

  • Website van een motorzaak: Naast de bovenstaande websites kun je ook websites bezoeken van motorzaken die je kent. Vaak is het aanbod een stuk beperkter, maar als je precies weet wat je zoekt kun je ook hier slagen voor een motor die past bij jou.

13. Bij wie kan ik een motor kopen?

Een motor kopen kan bij veel verschillende aanbieders. Nieuw of tweedehands, bij een motorzaak of een particulier. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende aanbieders?

  • Dealer / Motorzaak: Veel mensen kiezen voor de aanschaf van een motor voor een dealer of motorzaak. Hier kun je rustig rondlopen en kijken of er een motorfiets bij staat die voldoet aan jouw wensen. Een motorzaak geeft vaak vertrouwen omdat mensen het idee hebben dat ze te maken hebben met een specialist. Tel daarbij op dat je bij de meeste motorzaken minimaal 3 maanden garantie krijgt. Dan is het logisch dat veel mensen hier graag kopen. Vaak betaal je bij een motorzaak wel iets meer dan bij een particulier. Let goed op, niet alle motorzaken zijn altijd eerlijk, ook hier kan je een miskoop doen. Dus wees hier kritisch en lees je vooraf in.

  • Particulier: Door de populariteit van websites zoals Marktplaats blijkt wel dat steeds meer mensen motoren van een particulier kopen. Vaak is het kopen bij een particulier voordeliger dan bij een dealer of motorzaak. Je loopt echter wel risico doordat een particulier niet aansprakelijk kan worden gesteld en een particulier geen garantie geeft op een motor. Gebruik onze checklist om je risico zoveel mogelijk te beperken. Wil je helemaal zeker zijn, dan kan je een aankoopkeuring laten doen.

  • Domeinen: Houd je wel van een gokje? Dan kun je ook je geluk beproeven op de website van Domeinen. Hier worden vaak motoren aangeboden die in beslag zijn genomen. De historie is daarom vaak niet helemaal bekend, net als de staat van onderhoud. Ook de sleutels zijn vaak niet aanwezig. Ben je handig en durf je het aan. Dan kun je leuke koopjes scoren

Welke keurmerken / garanties zijn er voor motorzaken?

14. Welke keurmerken / garanties zijn er voor motorzaken om een motor te kopen?

Wanneer je op zoek gaat naar een motorzaak voor het kopen van je motor. Let dan op het BOVAG-keurmerk. Kies je voor een BOVAG-motorbedrijf, dan kies je voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Koop je hier een motor dan krijg je BOVAG garantie.

Voordelen BOVAG-bedrijf:

  • Minimaal 6 maanden garantie op de aankoop van gebruikte motorren, bij een aankoopbedrag van minimaal 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde en vanaf € 3.000,-
  • 6 maanden garantie op reparatie en onderhoud.
  • Gratis onafhankelijke hulp bij klachten als u het niet eens kunt worden met het bedrijf over de uitleg en uitvoering van BOVAG garantie of de Algemene Voorwaarden BOVAG.

15. Hoe kan ik een motor financieren?

Je hebt de motor gevonden die past bij jouw eisen en wensen, maar hoe ga je de motor betalen? Er zijn meerdere mogelijkheden om een motor te financieren.

Betalen met eigen geld

Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende optie. De meeste mensen sparen totdat ze genoeg geld hebben om een motor te kunnen kopen.

Lenen / betalen in termijnen

Dit is een optie die door veel motorzaken wordt aangeboden. Op deze manier kun je toch op die motor rijden waar je al zolang van droomt, terwijl je hem anders aan je neus voorbij had zien gaan. Let op, bij deze betaaloptie is er sprake van rente. Je betaalt dus meer dan het oorspronkelijke bedrag.

16. Waar moet ik op letten bij het overschrijven van een motor?

Je hebt een akkoord bereikt met de verkoper over de prijs van de motor. Nu kan de motor worden overgeschreven op jouw naam.

Locatie

Overschrijven kan bij vrijwel alle postkantoren, of PostNL balies in verschillende winkels.

Documenten verkopende partij

Bij 'oude papieren':

  • Tenaamstellingsbewijs (deel 1B)
  • Overschrijvingsbewijs

Kentekenbewijs in pasformaat:

  • Kentekenbewijs in pasformaat
  • Tenaamstellingscode

Documenten kopende partij

Rijbewijs of ander legitimatie bewijs.

Documenten na overschrijving

Als de overschrijving is gelukt ontvang je een tenaamstellingsverslag, deze moet je goed bewaren omdat hier een deel van de tenaamstellingscode op staat die nodig is om de motor weer te kunnen verkopen

Naast dit verslag ontvang je ook het vrijwaringsbewijs voor de verkoper. Zo kan hij aantonen dat de motor is verkocht en hij hier niet meer voor verantwoordelijk is.

Vergeet de motor niet de verzekeren, dit kan online of eventueel bij je huidige verzekeringsmaatschappij.

Welke kosten zijn er naast de aanschaf van een motor?

17. Welke kosten zijn er naast de aanschaf van een motor?

Je hebt de motor gekocht en bent nu de trotse eigenaar. Maar met welke kosten moet je nog meer rekening houden naast de aanschaf van je motor.

Verzekering

Wanneer je motor rijdt ben je verplicht deze te verzekeren. De kosten van je verzekering zijn afhankelijk van de dekking (WA, WA+ of All-Risk), de waarde van jouw motorfiets en de beveiliging. De meeste verzekeraars eisen een ART4 slot.

Belasting

Afhankelijk van je motorfiets ben je verplicht belasting te betalen. Is je motor voor het eerst in gebruik genomen na 1 januari 1977, maar voor 1 januari 1988. Dan komt deze in aanmerking voor de overgangsregeling. Is je motor van voor 1 januari 1977, dan is deze vrijgesteld van belasting.

Onderhoud

Onderhoud is belangrijk voor een motorfiets. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt zal er regelmatig onderhoud moeten worden gepleegd. Zorg ervoor dat je altijd voldoende geld opzij zet om het onderhoud uit te kunnen voeren. Zodat je motorfiets altijd in topconditie is. Wil je geld besparen en ben je handig? Dan kun je het onderhoud ook zelf doen.

Brandstof

Zonder brandstof komt je motor niet vooruit en kun je niet genieten van dat heerlijke gevoel dat motorrijden geeft. Tenzij je een elektrische motorfiets hebt natuurlijk. De meeste motoren rijden een stuk zuiniger dan een auto. Dus heb je meer plezier per liter brandstof.

Afschrijving

Dit zijn geen kosten die je zult maken. Echter zal de motor (doordat hij ouder wordt en je meer kilometers op de teller zet) geleidelijk een deel van zijn waarde verliezen. Wanneer je de motor verkoopt zal je er minder voor terug krijgen.

Helm & kleding

Naast de aanschaf van je motor is dit de belangrijkste investering. Op een motor ben je nou eenmaal kwetsbaarder dan in de auto. Daarom is het belangrijk jezelf goed te beschermen met een goede helm en goede motorkleding. Zorg ervoor dat je hiervoor genoeg geld vrij houdt.

Slot / Beveiliging

Motoren zijn zeer geliefd bij dieven, onderdelen zijn makkelijk te demonteren en los te verkopen. Daarbij wegen de meeste motorfietsen niet zoveel, dus is hij met genoeg mankracht vaak wel mee te nemen. Daarom is het belangrijk om je motorfiets goed te beveiligen. Zorg voor goede (ART4) sloten en het liefst een alarm.

Stalling

In grote steden hebben veel mensen geen eigen tuin of garage. Je kunt je motor natuurlijk op de stoep zetten. Maar wil je hem veilig, droog en warm wegzetten dan is het verstandig om een stalling te huren.

Zoals je ziet zijn er naast de aanschaf van een motor, veel kosten waar je rekening mee moet houden. Zorg er dus voor dat je niet je hele budget opmaakt aan de motor. Zodat je genoeg geld overhoudt voor belangrijke dingen als een helm, kleding en onderhoud.

18. Zijn er andere mogelijkheden dan het kopen van een motor?

Geen motor willen of kunnen kopen, maar toch genieten van het motor rijden. Naast het kopen van een motor zijn er genoeg alternatieven.

Leasen

Het concept leaseauto is natuurlijk bekend, maar wist je dat het ook mogelijk is om een motor te leasen? Sta je elke dag in de file, is het moeilijk om een parkeerplaats te vinden? Combineer dan het nuttige met het aangename en lease een motor. Nooit meer in de file, overal kunnen parkeren en het genot om dagelijks motor te kunnen rijden.

Huren

Wil je wel motorrijden, maar heb je geen zin in alle kosten die horen bij het bezitten van een motor? Huur dan een motor voor slechts een fractie van deze kosten. Op deze manier kun je toch genieten van het plezier dat motorrijden biedt zonder de nadelen die horen bij het bezitten van een motor. Een motor huren kan al voor minder dan 50 euro per dag.

19. Waar ga ik mijn motor stallen?

Je hebt eindelijk de motor gevonden die volledig voldoet aan jouw wensen en eisen, maar waar ga je hem stallen? Heb je een eigen garage of schuur, ga je een stalling huren, of zet je de motor op de stoep?

Eigen garage / schuur

Als je de ruimte hebt in je eigen garage of schuur is dat natuurlijk ideaal, je motor staat warm en droog. Alleen jij hebt toegang tot deze ruimte, dus het risico op diefstal is vrij laag.

Buiten parkeren

Buiten parkeren is een optie als je geen garage of schuur hebt, maar wel een tuin. Je kunt de motor natuurlijk ook buiten op de stoep zetten. Dit is een prima optie, maar zorg er wel voor dat je motor goed vast staat. Mocht het iemand met slechte bedoelingen zijn opgevallen dat jouw motor daar staat. Daarnaast wordt een motor er vaak niet mooier op als hij met weer en wind buiten staat.

Een motorstalling huren

Heb je geen eigen ruimte, maar wil je je motor ook niet buiten laten staan? Dan kun je een stalling huren. Het is mogelijk om ergens een garagebox te huren, maar er zijn ook bedrijven die gespecialiseerde motorstallingen aanbieden. Vaak bieden zij goede voorzieningen zoals een aansluiting voor een druppellader en een grond anker. Zo staat je motor veilig, warm en droog.

Kan ik een motor kopen zonder rijbewijs?

20. Kan ik een motor kopen zonder motorrijbewijs?

Je hebt geen motorrijbewijs, maar je wilt toch graag een motor kopen. Dat kan! Je kunt de motor zelfs verzekeren zonder rijbewijs. Je mag zonder rijbewijs in bezit zijn van een motor. Je kunt er zonder problemen eentje aanschaffen.

Rijden op de motor mag niet

Dit is misschien voor de hand liggend, maar je mag niet rijden op de motor zonder rijbewijs. Dit is een misdrijf! Rijden zonder rijbewijs betekent een boete van 360 euro, mits je geen letsel hebt veroorzaakt bij anderen. Je krijgt niet alleen problemen met justitie, maar ook de verzekeraar zal niets vergoeden bij schade zonder motorrijbewijs.

Toch motorrijden zonder motorrijbewijs

Wil je toch graag motorrijden, maar heb je geen zin of tijd om een motorrijbewijs te halen? Dan zijn er alternatieven te koop. Bekende en populaire modellen zijn de Piaggio MP3 en de Can-Am Spyder. Dit zijn 3-wiel voertuigen waar je op mag rijden met je rijbewijs B en toch het gevoel van motorrijden kunt ervaren. Ideaal dus als je wilt genieten van het motorgevoel zonder een motorrijbewijs.

Heb je de volledige checklist doorlopen? Dan weet je nu precies waar je op moet letten om een miskoop te voorkomen. Je bent nu volledig voorbereid om de motor te vinden die helemaal bij jouw past!

Wil je na het lezen van het artikel wel motorrijden, maar heb je geen zin in alle kosten die horen bij het kopen van een motor? Bekijk ons aanbod huur motoren in jouw regio

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.