Een motorhelm kopen; waar moet je op letten?

Luuk van Maanen|23 July 2018


Foto: Motorrijder met helm

Welke motorhelm past bij mij?

Het de keuze in het kopen van een motor motorhelm is van allerlei factoren afhankelijk. Wat voor rijder ben je? Welke motor rijd je? Hoeveel rijd je? MotoShare zocht voor je uit welke verschillende motorhelmen er zijn en waar je uit kan kiezen.


Polycarbonaat, glasvezel of carbon

Een motorhelm wordt gemaakt in drie varianten: polycarbonaat, glasvezel of carbon. Deze drie materialen hebben specifieke eigenschappen en hebben hun eigen kostenplaatje. Hoe verhouden ze zich van elkaar?

Polycarbonaat

De schaal van een motorhelm van polycarbonaat of thermoplast is een goedkopere schaal die in een vorm geperst wordt. Hiermee worden weekmakers gebruikt om het materiaal taai en sterk te houden. Door weersomstandigheden en UV licht verdwijnt dit langzaam uit de buitenste schaal en zal deze uitharden. Door het uitharding proces kan de motorhelm uiteindelijk een klap minder goed absorberen en opvangen. Het wordt aangeraden een polycarbonaat motorhelm maximaal 3 tot 5 jaar te gebruiken. Hiermee is het van belang ook rekening te houden met hoeveel je rijdt. Rij je eigenlijk elk seizoen? Vervang dan je motorhelm na 3 jaar. Polycarbonaat helmschalen zijn minder sterk dan glasvezel helmschalen.

Nadeel

  • De motorhelm is minder lang ‘houdbaar’
  • Door gebruik moet de motorhelm eerder vervangen worden.

Voordeel

  • De motorhelm is vaak goedkoper.

Glasvezel

Deze vorm is duurder en wordt met de hand gemaakt. Deze motorhelm kan beter tegen verschillende weersomstandigheden. Over het algemeen is een motorhelm als deze ook lichter dan een motorhelm met een polycarbonaat schaal. Mocht je een keer een schuiver maken, dan kan een motorhelm met een glasvezel schaal een grotere impact opvangen dan een polycarbonaat schaal. Afhankelijk van het gebruik, kan een motorhelm met een glasvezel schaal 8 tot 9 jaar gebruikt worden. Uiteraard zal de motorhelm eerder vervangen moeten worden als deze veel wordt gebruikt. De levensduur van een dergelijke motorhelm heeft ook veel te maken met de binnenkant van de schaal. Deze schalen worden gemaakt van duurdere materialen, waardoor de motorhelm logischerwijs duurder wordt. Er zit niet alleen een verschil in prijs, maar ook in het comfort. De maten van de buitenschaal groeien ook vaak mee met die van de binnenschaal. Een kleinere maat heeft dus minder gewicht dan een grotere maat. Dit maakt verder niet uit voor de veiligheid.

Nadeel

  • De kosten liggen hoger

Voordeel

  • De motorhelm is sterker
  • De helmschaal kan beter tegen het weer
  • Meer comfort

Carbon

De laatste vorm is carbon. Ook deze helmen worden met de hand gemaakt. Dit materiaal is nog lichter dan door voorgaande materialen. Carbon dempt een klap nog beter en verspreidt de impact over de hele schaal. In deze motorhelm zitten dure materialen, wat de motorhelm tot een dure motorhelm maakt. Deze motorhelm is nog lichter en comfortabeler. Ook bij dit materiaal wordt geadviseerd om de motorhelm na 8 tot 9 jaar te vervangen, wat uiteraard weer afhankelijk is van de mate in gebruik.

Nadeel

  • Duurste segment

Voordeel

  • Ontzettend licht in gewicht
  • De klap wordt het best verdeeld over de schaal

Welke modellen zijn mogelijk?

Naast de verschillende materialen zijn er ook verschillende modellen waaruit gekozen kan worden. Deze grove verdeling kan gemaakt worden in de verschillende vormen van een helm; jet, integraal, systeem en motorcross.


Jethelm

alt

Jethelmen zijn open helmen, in het engels noemen ze deze "open face helmets". Je kunt bij aanschaf ervoor kiezen een vizier over je hele gezicht te hebben of alleen over je ogen. Vaak hebben rijders nog een mondkapje of doek omgebonden als ze rijden met alleen een vizier voor de ogen. Dit in verband met vliegen en overige insecten die op je af komen tijdens een rit. Dit is een motorhelm met minder bescherming, vooral bij je kin. Er bestaan ook helmen die tot net over de oren reiken. Dit biedt minder bescherming, maar ziet er vaak wat vlotter uit. In de custom bouw/caféracer-scene worden jethelmen veel gedragen.

Voordeel

  • Goed zicht rondom
  • Minder warm in zomer
  • Past makkelijk in een koffer
  • Vele (hippe) varianten

Nadeel

  • Minder bescherming
  • Koud in winter
  • Meer geluid bij hogere snelheden

Integraalhelm

alt

Een integraalhelm is een motorhelm die het hoofd volledig omsluit. Hierdoor kan een optimale veiligheid geboden worden. De kin is volledig beschermd. Deze motorhelm kan enorm variëren in prijs, wat bepaald wordt door de buitenschaal. Deze vorm leent zich perfect voor het inbouwen van een bluetooth communicatie set.

Voordeel

  • Beste bescherming
  • Minder koud in winter
  • Stil
  • Meest aerodynamisch

Nadeel

  • Minder groot zichtveld
  • Warm in zomer

Systeemhelm

alt

Een systeemhelm is een combinatie van een open motorhelm en een integraalhelm. Deze vorm wordt vaak gebruikt door tourrijders, die veel wisselen van snelheid. Als je langzaam rijdt, kan je de motorhelm openklappen en genieten van de wind in je gezicht. Ook deze motorhelm is perfect voor het inbouwen van een bluetooth communicatie set. Let op: Niet alle systeemhelmen hebben een keuring om als jethelm gebruikt te worden. Als de systeemhelm die keuring niet heeft, mag je dus niet rondrijden met je motorhelm open.

Voordeel

  • Gemak
  • Meer bescherming dan jethelm
  • 2 helmen in 1

Nadeel

  • Relatief zwaar
  • Minder stil dan integraalhelm

Motorcrosshelm

alt

Motorcrosshelmen worden voornamelijk gebruikt in de motorcross wereld. Ze zijn opvallend door het langere kin stuk. Dit zorgt ervoor dat de rijder meer kan ademen tijdens de inspanningen van de motorsport. De motorhelm mag, mits het een ECE keuring heeft, op de openbare weg gedragen worden.

Voordeel

  • Licht
  • Uitgebreide ventilatie
  • Ademruimte

Nadeel

  • Geen vizier
  • Minder geschikt voor dagelijks gebruik
  • Minder comfort

Conclusie

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden in het kiezen van je helm. Laat je vooral in de winkel adviseren als het gaat om de pasvorm. Veel merken zijn gemaakt voor een specifieke vorm van het hoofd. Laat je daarnaast ook gaan in je eigen smaak, draag wat jij tof vindt. Maar het meest belangrijk is dat je veilig de weg op gaat.

Ben je toevallig aan het lessen? Check onze blog hierover!

Lees meer over motorrijden in de volgende blogs!

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.