Carburateur van je motor reinigen in vijf stappen

Peter Nederstigt|09 August 2018


Carburateurs motor reinigen in vijf stappen

Zware en moderne motoren zijn steeds vaker voorzien zijn van elektronische benzine injectie. Wat oudere modellen, lichte motoren en offroad motorfietsen hebben nog altijd ‘ouderwetse’ carburateurs. Als je zelf onderhoud aan je motor wilt plegen, is het best handig als je weet hoe een carburateur werkt en hoe je hem in topconditie houdt. Dit zijn de onderwerpen die we in deze blog behandelen.

Onderhoud carburateur

Hoe werkt een carburateur ?

De carburateur zorgt voor verneveling van de benzine en de vermenging met lucht voordat het mengsel in de juiste verhouding in de cilinders wordt gezogen. De carburateur is via het luchtfilter verbonden met de luchtinlaat van je motor en dankzij de zwaartekracht of een brandstofpomp komt de benzine uit je tank bij de carburateur.

alt

Een carburateur bestaat eigenlijk uit een in het midden vernauwde buis. Als de zuiger in het cilinderblok naar beneden gaat wordt er via de carburateur lucht aangezogen. Bij de versmalling stroomt de lucht sneller, hierdoor zakt de druk en wordt vanuit een opening in de wand van de buis de benzine meegezogen en verneveld in de lucht. Het lucht-benzinemengsel verlaat de carburateur via het inlaatspruitstuk langs de inlaatkleppen, om daarna in de cilinders te worden verbrand.

Verhouding benzine en lucht

In de carburateur zit ook een schroefje waarmee de verhouding benzine/lucht kan worden aangepast. Door deze sproeier open te schroeven wordt er meer benzine aangezogen.

Carburateurs onderhouden in 5 stappen

Als je motor niet lekker loopt of slecht start, kan dat aan de conditie van je carburateurs liggen. Een goeie schoonmaakbeurt en het vervangen van verschillende afdichtingen kunnen een wereld van verschil maken. Als je een beetje technisch inzicht hebt en zorgvuldig kunt werken is dit een klus die je zelf kunt doen. Het is wel handig als je er een werkplaatshandboek voor jouw motor bij hebt.

alt
Stap 1: Carburateurs verwijderen
Afhankelijk welke merk en type motor je rijdt, zul je ruimte moeten vrijmaken om bij de carburateurs te komen. Het demonteren van kuip, zadel en tank is al snel nodig. Daarna verwijder je het luchtfilter. Zorg dat je alle alle vacuüm- en benzineslangen op hun plek laat hangen. Maak dan de choke en gaskabels los. Als je alles hebt losgemaakt kunnen de klemmen los en kan je de carburateurs in zijn geheel demonteren.

Stap 2: schoonmaken van de buitenkant van je carburateurs
Gebruik carburatie reiniger en een tandenborstel om de buitenkant van je carburateurs grondig schoon te maken. Beoordeel de staat van de aanzuigrubbers bij je carburateurs. Het aanzuigen van valse lucht is een van de belangrijkste oorzaken van slecht lopende motoren. Als je beschadigingen of scheurtjes ziet moet je de rubbers vervangen.

Stap 3: schoonmaken van de binnenkant
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht. Als je zelf geen compressor hebt, kun je bij een benzinestation of fietsenmaker in de buurt terecht. Het schoonmaken van de sproeiers is erg belangrijk. Draai de mengel- en stationair schroef eerst helemaal in de carburateur en tel hoeveel omwentelingen hiervoor nodig zijn. Bij het terugzetten van de sproeiers draai je deze weer helemaal in de carburateur en draai je hetzelfde aantal omwentelingen terug. Zo behoud je dezelfde instelling.

Stap 4: rubber afdichtingen vervangen
Je carburateurs bevatten meerdere rubberen afdichtringen. Zorg dat je een setje nieuwe klaar hebt liggen. Met een kleine schroevendraaier zijn rubberen afdichtingen vaak simpel te verwijderen. Let op bij het opnieuw opbouwen van de carburateurs dat de nieuwe afdichtingen allemaal keurig in de daarvoor bestemde uitsparingen blijven zitten. Voordat je de carburateurs weer monteert is het slim alle draaiende delen lichtjes in te vetten.

Stap 5: terugplaatsen van je carburateurs
Zorg dat je carburateurs goed in de aanzuigrubbers zitten en dat er geen kabels en slangen klem komen te zitten. Draai de klemmen vast, maar niet te vast om te voorkomen dat je het rubber beschadigt. Vervolgens kan je gaskabels, chokekabels en benzineslangen weer aansluiten. Let erop dat de gaskabel niet raar knikt en soepel loopt.

Let op: onze klusbeschrijving is algemeen. Omstandigheden en onderdelen kunnen verschillen per motorfiets/bouwjaar. We nemen daarom geen verantwoordelijkheid voor de juistheid van de informatie voor jouw motor!

Opzoek naar motoronderdelen?

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.