Eric Smulders
Eric Smulders

Hoe kun je de kans op een ongeluk met de motor verkleinen?

23 augustus 2019

Je bent kwetsbaarder in het verkeer als je op de motor zit, dat is niks nieuws. Eerder ging ik al in op de grootste risico’s voor motorrijders. De meeste ongelukken gebeuren op kruispunten zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Ook als je als motorrijder bent ‘afgedekt’ voor of door andere weggebruikers, loop je een risico. In deze blog ga ik het hebben over de invloed van snelheid en wat je kunt doen om de kans op een ongeluk met de motor te verkleinen.

In deze blog worden de volgende punten behandeld:

In mijn eerdere blog Zien en gezien worden heb ik uitgelegd dat je veel kunt doen om de kans op een ongeluk te verkleinen door kennis en inzicht in risicovolle situaties. Waar je natuurlijk het meest invloed op hebt, is de manier waarop je motorrijdt. Door defensief te rijden en op tijd te anticiperen op een verkeerssituatie, kun je al veel verschil maken. Actieve veiligheid noemen we dat.

Snelheid

Uit onderzoek blijkt dat motorrijders die betrokken zijn bij een ongeluk, vaak te hard reden. De invloed van snelheid is erg groot; je moet als motorrijder snel kunnen stoppen. De afstand om te stoppen is verdeeld in de reactietijd (reageren op de situatie) en de remweg (werkelijk remmen).

Reactietijd

Met de reactietijd bedoel ik de tijd die je nodig hebt om te reageren op een situatie, van het moment dat je het ziet, tot de opbouw van de remdruk. Deze reactietijd hangt af van je fysieke aanleg (ben je van nature snel?) en je ervaring of mate van training. Over het algemeen bedraagt de reactietijd 1 seconde. Het is niet zo dat je sneller reageert naarmate je harder rijdt. Je snelste reactie is gelijk bij elke snelheid.

In de praktijk

Hoe hard we rijden, weten we vaak wel: de borden langs de weg met daarop de snelheidslimiet helpen ons hieraan herinneren. Reken dit eens om naar het aantal meters dat je per seconde aflegt. Dat geeft een beter beeld over de prestatie die we moeten leveren om tijdig (veilig) tot stilstand te komen.

Als je 30km/h omrekent, dan verplaatsen we met 8 meter per seconde. Dat is vergelijkbaar met een huis van drie verdiepingen. Rijden we 130 km/h, dan is dat 36 meter per seconde. Dat staat gelijk aan een flatgebouw van dertien verdiepingen. En dat elke seconde! Ofwel: dit zijn heel veel kostbare meters die je in een split second aflegt tot aan de (nood)situatie. Bedenk ook dat dit alleen nog maar de reactietijd is en nog geen vertraging.

Remweg

De remweg is de afstand die je aflegt vanaf het moment van remdruk tot aan de stilstand. Deze afstand hangt onder andere af van je rijvaardigheden en durf. Vaak wordt gesproken over hard remmen. Maar hoe hard is dat dan? We gaan ervan uit dat een goed getrainde motorrijder elke seconde ongeveer 30km/h snelheid kan verminderen met remmen. Remmen neemt dus ook behoorlijk wat tijd in beslag. Ook dit zijn weer kostbare meters tot je (nood)situatie.

Wat vaak wordt vergeten is een akelig natuurkundig fenomeen, namelijk: je remweg neemt kwadratisch toe met je snelheid. Dat betekent: 2x sneller = 4x meer remweg, 3x sneller = 9x meer remweg. Bij 90km/h ga je 3x harder dan bij 30km/h, maar heb je dus 9x zoveel meters nodig op tot stilstand te komen.

Stopafstand

De stopafstand is de totale afstand die je aflegt vanaf het moment van waarneming van de (nood)situatie tot stilstand. In de onderstaande grafiek is dat duidelijk gemaakt met verschillende snelheden bij een reactietijd van 1 sec (algemeen gemiddeld) en een remvertraging van 6 m/s2 (algemeen gemiddeld voor een motorrijder).

Praktijkvoorbeeld

Snelheid speelt dus een erg grote rol in het zorgen voor actieve veiligheid en om de kans op een ongeval met de motor te verkleinen. Even een praktijkvoorbeeld: stel, je rijdt 50km/h en voor je zie je een noodsituatie in de vorm van een obstakel. Je reageert bliksemsnel, remt perfect en optimaal en komt precies voor het obstakel tot stilstand. Een wereldprestatie!

Stel, je rijdt nu 20km/h harder, 70km/h in plaats van 50km/h. Voor je zie je dezelfde noodsituatie, je reageert ook nu snel en remt perfect. Alleen, dit keer bots je tegen het obstakel aan. Maar met welke snelheid? Is dat 20km/h, evenveel als dat je harder reed? Nee. De kans is groot dat je met bijna 60km/h het obstakel raakt. Dit komt door de gelijke reactietijd en hogere snelheid. Tijdens je reactietijd leg je méér meters af en deze meters kun je niet gebruiken om te remmen.

Conclusie: wat kun je doen?

Houd dus rekening met deze feiten, wees je er bewust van en stel je erop in. Pas op tijd je snelheid aan, neem meer afstand, schat situaties verder vooraf in en creëer daarmee meer afstand om adequaat te reageren op de situatie.

In mijn volgende blog kijken we naar de tweede factor binnen actieve veiligheid zodat je de kans op een ongeval met de motor kunt verkleinen: je positie op de weg. Alles met als doel dat jij veiliger, ontspannen en met meer plezier kunt motorrijden. Tijdens de training Minder Risico krijg je meer inzicht in de grootste risico’s voor motorrijders. Wil je (snel) beter leren rijden? Kies dan voor een van de andere trainingen van déRijder. Ga voor meer informatie naar déRijder.nl.

Volg MotoShare opof

Best gelezen

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.