Daan  van der Wal
Daan van der Wal

Hoe werkt het halen van het motor rijbewijs?

3 oktober 2019

Hoe werkt het halen van het motor rijbewijs?

Motorrijders zijn in het verkeer veel kwetsbaarder dan automobilisten. Motorijders moeten daarom hun voertuig uitstekend beheersen en een goed verkeersinzicht hebben.

AVB en AVD, wat is het verschil?

Het CBR heeft voor het rijbewijs A dan ook de examens onderverdeeld in twee delen: Algemene Voertuigbeheersing (AVB) en Algemene Verkeersdeelname (AVD). Je moet voor beide examen doen.

De verschillen tussen AVB en AVD zitten in de locatie waar je oefent, de situaties waarmee je tijdens de lessen te maken krijgt en de doelen waarvoor je oefent. AVB staat in het teken van voertuigbeheersing en AVD gaat helemaal over deelname aan het verkeer.

AVB Het eerste onderdeel van het motorrijbewijs is de AVB, de algemene voertuigbeheersing. Deze motorrijlessen vinden altijd plaats op een afgesloten oefenterrein waar je alle ruimte hebt om verschillende oefeningen te doen. Door deze oefeningen te doen leer je de motor kennen en werk je aan de basisvaardigheden. De oefeningen worden bij het AVB examen getoetst. Het doel van de AVB is dat je in verschillende situaties altijd controle over de motor houdt.

Welke oefeningen zijn er bij het AVB?

In totaal zijn er 12 oefeningen, verdeeld over 4 clusters.

Cluster 1

Achteruit parkeren: bij deze oefening loop je met je motor aan de hand aan de rechterzijde van de rijbaan. Je parkeert je motor in een denkbeeldig parkeervak en zet hem op de standaard. Daarna haal je de motor van de standaard en loop je het verkeersvak uit.

Cluster 2

Langzame slalom: hierbij maak je op lage snelheid en met een slippende koppeling een mooie slalom om de opgestelde pylonen. Natuurlijk zonder deze te raken

Wegrijden uit het parkeervak: hier laat je zien dat je gecontroleerd een scherpe bocht kunt maken. Je rijdt vanuit stilstand weg en maakt een haakse bocht over een rijbaanbreedte van drie meter.

Denkbeeldige acht: hier laat je zien dat je met een gelijkmatige snelheid een denkbeeldige acht kunt rijden binnen een denkbeeldige rechthoek. Je mag je voetrem gebruiken.

Stapvoets rechtdoor: hier laat je zien dat je de motor bij lage snelheid goed in balans houdt. Je rijdt stapvoets, over een afstand van 20 meter naast de examinator.

Halve draai: je trekt op en bij het bereiken van de tweede pylon maak je in een vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts en keert terug naar het beginpunt.

Cluster 3

Uitwijken: bij deze oefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden door een poort van twee pylonen. Vijftien meter na de poort moet je vóór een muurtje van pylonen naar links uitwijken en terugkeren naar je eigen weghelft.

Snelle slalom: bij deze slalom zijn er 6 pylonen opgesteld die je met een snelheid van minimaal dertig kilometer per uur soepel en vanuit de heupen sturend rijdt.

Vertraging: hier trek je relatief snel vanuit stilstand op naar vijftig kilometer per uur. Je rijdt dan in de derde versnelling. Bij het bereiken van het tweede pylonenpoortje rem je af tot dertig kilometer per uur om met die snelheid een slalom om drie pylonen te maken.

Cluster 4

Noodstop: hier rijd je vijftig kilometer per uur door een poortje van twee pylonen. Bij het bereiken van het poortje draai je het gas dicht, ontkoppel je en remt zo hard mogelijk zonder de controle te verliezen.

Precisiestop: hier rijd je vijftig kilometer per uur tot het bereiken van het eerste poortje met twee pylonen. Je beging hier met remmen zodat je precies zeventien meter verderop, bij het bereiken van het tweede poortje, tot stilstand komt. Vlak voordat je stilstaat schakel je terug naar de eerste versnelling.

Stopproef: hier laat je zien dat je – opnieuw bij een snelheid van vijftig kilometer per uur – met gebruikmaking van beide remmen snel tot stilstand kunt komen en voordat je stilstaat terug kunt schakelen naar de eerste versnelling.

AVD

De motorrijlessen voor de AVD, de algemene verkeersdeelname, doe je op de openbare weg. Hierbij leer je om te gaan met allerlei verkeerssituaties en andere weggebruikers. Veilig en verantwoord deel kunnen nemen aan het verkeer dus! Je zult gaan rijden op verschillende wegen, binnen en buiten de bebouwde kom.

De aanvraag van je motorrijexamen

Tijdens je motorrij opleiding overleg je met je rijinstructeur wanneer je het praktijkexamen kunt gaan afleggen. Voor het aanvragen lever je een formulier in bij je instructeur. Na goedkeuring van de aanvraag door het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) krijg je een oproepkaart thuisgestuurd. Dit is je schriftelijke uitnodiging om deel te nemen aan het examen.

Het motorrij examen zelf

De dag van je motorrij examen is voor de meeste kandidaten spannend. Zorg dat je je goed voorbereid door te weten wat je moet doen. En zorg voor de juiste kleding.

Wat trek ik aan bij het motorexamen?

Bij het afrijden voor je motorrij examen trek je kleding aan die speciaal bedoeld is voor motorrijders.

Officieel geldt dat je een goedgekeurde helm op hebt met een vizier (of je draagt een bril met kunststof glazen). Je draagt schonen die tenminste je enkels bedekken, een broek die je benen volledig bedekt en beschermt en een jas die je bovenlichaam volledig bedekt en beschermt. Je moet ook handschoenen dragen die je hand en pols volledig bedekken en beschermen.

Praktijkexamen AVB

Het motorexamen voertuigbeheersing duurt in totaal 20 minuten. Je zult bij het examen AVB zeven oefeningen laten zien. Je moet minimaal 1 oefening uit elk cluster uitvoeren. Je mag elke oefening bij een onvoldoende resultaat een keer overdoen. Om te slagen moet je in totaal vijf van de zeven verschillende oefeningen succesvol afronden. Direct na afloop van het AVB examen hoor je of je geslaagd bent. Als je bent geslaagd kun je gedurende een jaar na het halen van het AVB examen het examen verkeersdeelneming (praktijkexamen AVD) gaan doen.

Praktijkexamen AVD

Dit examen duurt in totaal 55 minuten. Je krijgt eerst een controle van je identiteitsbewijs en de examinator controleert of de motor waarop je gaat afrijden voldoet aan de categorie waarvoor je examen doet. Daarna doe je een ogentest door het kenteken van een stilstaande auto op ongeveer 25 meter afstand voor te lezen. Soms krijg je nog wat vragen over de motor, bijvoorbeeld hoe je de banden of de remmen controleert.

De examenrit zelf duur zo’n 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Je rijinstructeur zit naast hem (of haar). Je instructeur geeft onderweg aan via het ontvangertje in je helm wat je moet doen. De examinator kijkt naar je kijkgedrag, je plaats op de weg, je beheersing van je motor en of je de verkeersregels goed toepast. Na afloop krijg je te horen

Het rijbewijs ophalen

Als je bent geslaagd kun je je rijbewijs ophalen bij de gemeente waar je woont. Je kunt hiervoor meestal online een afspraak maken zodat je niet in de rij hoeft te staan. Bij de meeste gemeenten ligt je rijbewijs na 5 tot 6 werkdagen voor je klaar. Als je je rijbewijs gaat ophalen neem je pasfoto mee die voldoet aan de eisen, een geldig identiteitsbewijs en geld of een pinpas.

Gefeliciteerd, je kunt gaan motorrijden!

Volg MotoShare opof

Best gelezen

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.