Balhoofdlagers vervangen? Een klus voor de ervaren sleutelaar!

Peter Nederstigt|02 September 2018


Stuur motor: Balhoofdlagers vervangen

Heb jij wel eens geprobeerd om het stuur van je motor van de ene naar de andere kant te bewegen als je heel rustig rijdt? Bijvoorbeeld in de file? Het is de bedoeling dat je je stuur ook bij lage snelheden heel licht kunt bewegen. Als dat niet het geval is en je zelfs het gevoel hebt dat je voorwiel in een tramrail vast zit, is de kans groot dat je balhoofdlagers versleten zijn.

In deze blogpost leggen we je uit hoe je in 5 stappen de balhoofdlagers van je motor zelf kunt vervangen.

Balhoofdlagers vervangen in 5 stappen

Balhoofdlagers zitten in het frame van je motor, direct onder het stuur. Het zijn kogeltjes in een ring (schaal) die ervoor zorgen dat je stuur soepel kan draaien. Bij nieuwere balhoofdlagers zitten overigens geen ronde kogels, maar tonnetjes in de lagerschalen.

Beschadiging van de lagerschaal

Door het rijden op je motor ontstaat er druk op de lagers en kan de lagerschaal beschadigen. Zo’n beschadiging is meestal een putje in de lagerschaal waardoor de lager als het ware blijft hangen. Hierdoor moet je als bestuurder steeds meer kracht uitoefenen om je stuur te draaien. Het vervangen van de balhoofdlagers is dan de oplossing. Lagers zijn niet duur, maar het is een tijdrovende klus die je het best zelf kunt doen als je wat ‘sleutelervaring’ hebt.

alt

Dop los maken

Maak de dop, die midden op je stuur zit, een klein stukje los. Deze zit vaak erg vast dus zorg ervoor dat je motor, bijvoorbeeld door hem op de middenbok te zetten, goed stabiel staat. Haal de voorrem los en verwijder je voorwiel. Zorg ervoor dat je remklauwen niet los in de lucht bungelen, maar zet deze met een tie-wrap aan je frame vast. Draai de dop in je stuur nu verder los.

Oude lagers verwijderen

Haal nu de kroonplaat rond je tellers weg en verwijder de ringen die onder de dop zitten. Nu kun je de lagerschaal zien zitten. De onderdelen van het lagerhuis liggen los in de as. Pak de ringen, kogels en schalen eruit en zorg de je ze op een plek legt waar ze in de goede volgorde bewaart.

Onderste lagerschaal weghalen

De onderste lagerschaal zit meestal wel vast. Zorg dat je deze met beleid (door rustig te tikken) uit de as verwijderd. Als je teveel geweld gebruikt kun je een spoor in het balhoofd trekken en dan ben je verder van huis.

Nieuwe schaal plaatsen

Nadat je de ruimtes voor de nieuwe lagerschalen goed schoon hebt gemaakt met een doekje en wat WD40 kun je de nieuwe schalen er in tikken. Het kan handig zijn om de nieuwe schalen een nachtje in de vriezer te bewaren zodat ze iets gekrompen beter in je as passen. Tik de nieuwe onderste schaal op zijn plek door je oude schaal tussen je nieuwe schaal en de hamer te plaatsen. Zo verdeel je de kracht en maak je geen beschadigingen in je nieuwe lagerschaal. Je hoort aan het geluid als hij op zijn plek zit.

alt

Lagers plaatsen

Bij het plaatsen van de nieuwe lagers moet je ervoor zorgen dat ieder onderdeel flink in het vet zit! Het afstellen van het lager doe je door voor je motor te gaan staan en de onderkant van de voorvork vast te pakken en deze naar je toe te trekken en van je af te duwen. Je draait het lager zo strak dat er geen speling meer voelbaar is. De rest met dichtbouwen spreekt voor zich, in de volgorde waarin je het ook hebt losgehaald. Draai met je stuur en voel hoe dit gaat. Als je denkt dat schalen niet te vast en niet te los zitten kan de bovenste ring erop.

De lagers kunnen zich na een poosje nog even gaan ‘zetten’. Check de speling daarom na een paar honderd kilometer en stel de boel zo nodig nog een keer af.

Onderhoud aan je motor dat je zelf kunt doen

Wil je weten hoe je bijvoorbeeld zelf de ketting van je motor kunt spannen of de remolie van je motor moet vervangen? Bekijk al onze tips voor onderhoud aan je motor dat je zelf kunt doen.

Opzoek naar motoronderdelen?

Door deze website te gebruiken, ga je akkoord met de cookie voorwaarden.